Budsjett
Budsjettet vedtas av årsmøtet, og bestemmer hvordan pengene i organisasjonen skal brukes. Budsjettet gir dere en oversikt over hva dere forventer å bruke og tjene i organisasjonen.
Spør Ole Kristian om dette
Ole Kristian er klar til å hjelpe deg, enten på vårt informasjonssenter eller over nettet. Du kan også bruke vårt kontaktskjema.
Gå til kontaktskjema
For en organisasjon er det vanlig å lage budsjettet for et kalenderår eller for styreperioden, men det er også mulig å ha egne budsjetter for et avgrenset prosjekt eller arrangement.
Budsjettet bestemmer hva som kan brukes på aktiviteter i organisasjonen, og tvinger styret til å planlegge godt. Derfor er det viktig å lage budsjettet på en god måte.
Dette er lurt å tenke på før dere lager budsjett
- Hvilke erfaringer gjorde vi oss med økonomien i fjor?
- Hvilke store arrangementer vet vi at skal gjennomføres i løpet av året?
- Hvilke mål og planer har årsmøtet og styret bestemt at vi skal gjennomføre?
- Hvor mye inntekter regner vi med å få, og hvor mye penger kan vi bruke?
Tips til god budsjettering
Budsjettér strengt på inntekter
Skriv kun inntektene som dere vet at dere kommer til å få inn. Vær pessimistisk med hva dere tror at dere kan hente inn av inntekter. Det er lurt så dere ikke planlegger å bruke mer penger enn dere har. Dere kan heller endre på budsjettet hvis dere får inn mer inntekter enn planlagt.
Budsjettér romslig på kostnader
Husk at ting ofte blir dyrere enn du tror. Ikke glem at priser, lønn, leiekostnader og andre ting øker for hvert år. Ser dere at dere ikke får brukt opp alle pengene i budsjettet, kan dere heller endre budsjettet underveis.
Lag et forståelig budsjett
Husk at budsjettet er et verktøy som skal kunne brukes i organisasjonen. Lag det detaljert nok til at det kan følges opp og forstås av alle som skal bruke det.
Lag realistiske budsjett
Unngå å gjette dere frem til tallene i budsjettet. I stedet kan dere heller:
- legge sammen utgiftene dere har planlagt og se hva de blir
- sjekke hva tingene faktisk koster
- google utgifter dere kan finne ut av på forhånd
- se for dere at dere er en deltaker som skal på arrangementet: Hva er alle utgiftene som dukker opp når personen reiser og deltar?
- se på regnskapet fra i fjor hva man faktisk kjøpte og brukte penger på